Als je medewerkers vanuit huis kunnen werken in moeilijke omstandigheden als Corona is het een goed teken voor je bedrijfscontinuïteit. In deze blog gaan wij vanuit onze ervaring in thuiswerken de voordelen en nadelen van thuiswerken op een rij zetten, daarbij geven je ook goede tips hoe dit te organiseren is in jouw onderneming.

Thuiswerken: het verbeterd je onderneming in moeilijke omstandigheden.

Tijdens de persconferenties is er altijd geroepen, werk zoveel als mogelijk thuis. Ook wel ‘Remote Werken’ genoemd. Het wordt steeds normaler bij ieder bedrijf. Digitale tools hebben in deze tijd een goede slag gemaakt, en dan hebben we het nog niet over de cloud. Je kunt documenten zonder moeite vinden en zijn overal beschikbaar. Ook tools om in de cloud te werken worden steeds uitgebreider. Denk aan Microsoft 365 (Office 365) Je logt in met je eigen account en kunt direct aan het werk, ook vanaf thuis.

Momenteel is het zelfs al mogelijk om jouw gehele bureaublad in de cloud te gebruiken. Via een Online Desktop of Virtual Desktop omgeving log je in op je computer en kun je direct aan de slag. Ook weer overal waar je ook maar bent.

Uiteraard moet je wel naar de werknemer luisteren, maar vindt de werknemer thuiswerken geen probleem dan is dat een prima oplossing bij onvoorziene of aparte omstandigheden. Denk aan treinstaking, sneeuwval, of het coronavirus. Maar ook kinderen spelen een rol, is de medewerker zijn kind ziek dan kan je medewerker al gauw niet werken. Nu met het thuiswerken is dit wel mogelijk waardoor je toch de bedrijfscontinuïteit hoog houdt.

Voor- en nadelen van thuiswerken

Buiten onvoorziene gevallen als corona is thuiswerken nu normaal geworden en wordt het al gauw gezien als een normale arbeidsvorm. Toch zijn nog een hoop werkgevers er nog niet mee bezig, omdat ze niet weten wat het doet met de prestaties. Daarom is het toch nuttig om de voor- maar ook de nadelen op een rij te zetten.

Wat zijn de voordelen?

  • Minder files! Meer dan een kwart van de afgelegde kilometers in Nederland is woon-werk verkeer. Al zou dit zich zo doorzetten betekent dit dus dat in 2030 een rit van 50km meer dan een half uur langer duurt in de spits. Als je ze laat thuiswerken verliezen ze deze tijd dus niet, en komen ze niet te laat op hun werkplek aan.
  • Kostenbesparend: Doordat er meer mensen thuiswerken heb je minder kantoorruimte nodig en je bespaard op de kilometerkosten van je medewerkers. Uit experimenten blijkt dat werknemers die vanuit huis werken de onderneming tot wel €1600,- jaarlijks kan besparen.
  • Productiviteit: Meer dan 80% van de thuiswerkers zegt evenveel of zelfs meer uren te presteren dan op kantoor, slechts een klein percentage zegt minder te presteren dan op kantoor.
  • Efficiënter: De reden komt dat de meerheid beter kan thuiswerken is door de afleiding van collega's op kantoor. Thuis worden ze vaak minder afgeleid.
  • Minder afwezigheid: Meer dan de helft van de medewerkers zal bij een verkoudheid, blessure, etc. zich minder snel afwezig melden. Daar is namelijk de werknemer op zijn plek en zijn de zorgen voor besmetting kleiner. Daarbij zou de werknemer even kunnen gaan liggen om er daarna volledig weer tegenaan te kunnen.
  • Motivatie: Bij thuiswerken kunnen ze zelf de dagindeling bepalen, zo kunnen ze makkelijker hun werk/priveleven combineren. De concentratie verhoogt daarmee en heb je dus meer kans op succes.

Wat zijn de nadelen?

  • Werk en privé moeilijk te scheiden: De verleiding is daarentegen erg groot om snel wat privé zaken tussendoor te doen. Vaak is er ook andere afleiding, spoelen in de keuken, stofzuigen of de kinderen die om aandacht vragen
  • Vergaderen is lastiger: Net een belangrijk puntje die tijdens de vergadering besproken moet worden is toch wat lastiger dan persoonlijke vergaderingen.
  • Niet iedereen is ervoor geschikt: Soms zijn medewerkers te snel afgeleid. De setting (thuis), de tools op hun computer en de sociale media kunnen zorgen voor een te grote ontspanning.
  • Eenzaamheid: sociale contacten is belangrijk, als je thuis werkt is dit niet altijd mogelijk. Daardoor kunnen je medewerkers zich eenzaam gaan voelen en daardoor zich minder betrokken voelen bij je onderneming.
Thuiswerken bij ClassICT

Waar begin als werkgever met thuiswerken?

Bij veel bedrijven is thuiswerken vanaf hede daags standaard omschreven in de arbeidsvoorwaarden, CAO of in het arbeidsregelement. Staat het bij jou er nog niet tussen dan kun je dit invoeren onder de volgende voorwaarden:
  • Bij situaties van overmacht (treinstaking, quarantaine, sneeuwval, hevige weersomstandigheden) of persoonlijke omstandigheden als een ziek kind.
  • Het werk wordt niet uitgevoerd op kantoor of in een bedrijfsgebouw, maar bij hem thuis of op een door hem gekozen plaats.
  • De functie of bedrijfsactivieiten moeten het wel mogelijk maken om thuis te werken
  • De werknemer moet dit zelf goedkeuren. Als het bedrijf het afkeurd moet er een schriftelijk reden worden opgegeven.
  • Onderling moet er akkoord gegeven worden over de bereikbaarheid, gebruik van apparatuur, kostenregeling, internetabonnement, elektriciteit, etc.

Zodra je dus thuiswerken voor je medewerkers wilt gaan aanbieden moeten de volgende punten standaard en duidelijk vermeld worden:
  • Welke functies of activiteiten in aanmerking komen
  • Wat de aanvraagprocedure is om thuis te werken
  • Hoe de werknemer bereikbaar moet zijn, het gebruik van apparatuur en kostenregeling.

Wat zijn de tips als ik ga thuiswerken?

Net als op kantoor moeten jouw medewerkers altijd in de beste omstandigheden hun taak kunnen uitvoeren, jij als werkgever moet daar aan meehelpen om dat waar te maken. Hier zijn enkele tips:
  • Zorg voor een vaste werkplek waar jij je werkomgeving niet iedere keer moet verplaatsen en documenten kan laten staan.
  • Maak voor jezelf een planning. Sta iedere dag dezelfde tijd op, fris jezelf op en kleed je aan. Las pauzes in en neem lunchpauze, weg van je computer!
  • Zet de meldingen van je smartphone op stil, geen sociale media dus!
  • Zorg voor een ergnomisch bureau waar je mee kunt staan en zitten. Zet desnoods op je smartwatch een melding dat je om de zoveel tijd even je benen strekt.
  • Beschik je niet over een bureau of thuiskantoor. Ga dan aan de eettafel zitten in plaats van op de bank of in bed. Dit is beter voor je rug.
  • Zet een koptelefoon met muziek op. Het verminderd daarmee de achtergrondgeluiden van je kinderen en verhoogt je concentratie.
  • Zorg voor een opgeruimde werkplek, dit zorgt voor rust in je hoofd.

Veiligheid, liever teveel als te weinig!

Veiligheid, daar draait het om. Neem daarom de nodige voorzorgmaatregelen die jouw medewerkers beschermen in de digitale wereld in combinatie met thuiswerken.
  • Maak bij voorkeur gebruik van de apparatuur van jouw bedrijf. Je eigen apparatuur is vaak beter, maar die van je bedrijf zijn beter beschermt met de nodige beveiligingsproducten.
  • Zorg ervoor dat ieder device beschermt is met een wachtwoord. Bij voorkeur minstens 9 tekens lang. Maak darbij gebruik van een wachtwoordmanager als LastPass om wachtwoorden te generen.
  • Versleutel alle data, niet alleen je harde schijf maar ook e-mails en documenten.
  • Maak zoveel als mogelijk gebruik van 2FA (Tweestapsverificatie) voor elk systeem wat je gebruikt.
  • Werk met veilige browsers als FireFox, Safari en Microsoft Edge. Zorg ervoor dat je extensies als Adblocker verwijderd, deze vormen een zwak punt in je beveiliging.
  • Tablet, smartphone of laptop opladen op een gazamelijk punt? Doe dit niet met een herlaadkabel en geen Datakabel!
  • Laat nooit je devices geopend en alleen achter!
  • Maak gebruik van de "find my device" optie
  • Maak geen gebruik van vreemde USB-drives of harde schijven.

Bij ClassICT regelen wij alles snel en zorgvuldig

Met de juiste voorbereiding is thuiswerken voor je medewerkers dus goed te doen. Als natuurlijk de activiteiten het toelaten. thuiswerken kan namelijk zorgen dat in situaties als Corona jouw medewerkers toch kunnen werken en de continuïteit verzekerd blijft.

ClassICT heeft speciaal ontwikkelde Clouddiensten waarmee jou wmedewerkers hun kantoor altijd bij de hand hebben. Altijd en overal toegang tot bestanden, mail, agenda en meetings.

Ben je dus opzoek naar een thuiswerkplek waar jouw medewerkers altijd en overal kunnen werken? Kies dan voor ClassICT, wij zijn de partner in WEB, ICT, Telecom en Hosting diensten. En weten als geen ander hoe wij jouw kantoor kunnen ombouwen naar een digitaal kantoor.
author avatar

Remco Straaten

Remco is technisch eigenaar van ClassICT. Samen met Maurice staat hij je graag 7 dagen per week te woord over alles wat te maken heeft met WEB, ICT, Telecom en Hosting diensten. Koffie vindt die heerlijk!

    Recente Blogs

    Thuiwerken, is jouw onderneming er klaar voor?

    Is jouw onderneming en medewerkers klaar voor thuiswerken?

    Als je medewerkers vanuit huis kunnen werken in moeilijke omstandigheden als Corona...
    Lees meer

    Microsoft verhoogt de prijzen voor 365 licenties

    Microsoft heeft vanaf Januari 2022 prijswijzingen doorgevoerd en het licentieprogramma gewijzigd van CSP naar NCE. Wat zijn deze wijzingen en wat heeft dit voor mijn onderneming te betekenen? Je leest het in deze blog.
    Lees meer

    Terug- en vooruitblik op 2021-2022 ClassICT

    2021 was een jaar vol met corona, lockdowns en thuiswerken. Hoe was het jaar van ClassICT? En hoe gaan wij er weer een goed en knallend en vol innovaties 2022 van maken? Je leest het in onze blog
    Lees meer
    NorthC colocaties van ClassICT

    Wat is een colocatie en wat zijn de voordelen?

    Wat zijn colocaties, wat kun je ermee? En is het echt wel zo voordelig als iedereen denkt? In deze blog leggen wij je alles uit over de mogelijkheden binnen de moderne maar zeker ook krachtige datacenters van NorthC en ClassICT.
    Lees meer

    Wat is het verschil tussen Windows 365 en Azure Virtual Desktop?

    Windows 365 is de nieuwste cloud PC oplossing van Microsoft. Wat zijn de voordelen en verschillen met Azure Virtual Desktop? In de nieuwste blog van ons kom je erachter en is de keuze misschien wat makkelijker.
    Lees meer
    Search here...